Prof. Dr. Taner Yavuz / Hasta Okulu TV  / Kardiyoloji  / Üfürüm Nedir?

Üfürüm Nedir?

Kalpte üfürüm nedir? Çocuk kalp doktorunuz Prof. Dr. Taner Yavuz YouTube kanalı Hasta Okul TV ’de Anlatıyor.

İyi seyirler dilerim. Bizimle kalın, mutlu kalın ❤

Prof. Dr. Taner Yavuz | İstanbul Çocuk Kardiyoloji

Üfürüm Nedir?

Kalp içinde hareket eden kanın çıkardığı fazladan duyulan seslerdir.

Üfürüm Neden Olur?

Normal sağlıklı çocuklarda oldukça sık olarak duyulabilen bir bulgudur. Buna masum üfürüm denir. Ateş, kansızlık gibi durumlarda da duyulur ve bunlara fonksiyonel üfürüm deriz. Ateş ya da kansızlık tedavi edildiğinde bu seste kaybolur. Ancak en önemlisi bazen çocuklardaki kalp hastalığında da duyulabilir.

Kalp Hastalığında da Duyulur mu?

Kalpte üfürüm kalp hastası çocukların tanı konulma sürecini başlatan doktorların saptadığı en önemli ve en sık klinik bulgudur. Çocuklarda üfürüme başlıca kalpteki delik ya da kapak darlığı gibi doğuştan olan hastalıklar neden olabildiği gibi aynı zamanda kalp kapaklarında bozulmayla karşımıza çıkan romatizmal kalp hastalığı gibi sonradan edinilen hastalıklarda neden olabilmektedir.

Çocuklarda Üfürüm Belirtisi Nedir?

Masum üfürüm çocuklarda fazladan duyulan ek kalp sesi dışında yani üfürüm hariç hiçbir belirtiye yol açmaz. Şayet üfürüm masum değil ve altta yatan bir kalp hastalığı sonucunda meydana gelmişse, kalp hastalığının kendisinden kaynaklanan bazı belirtilerle karşılaşabiliriz. Kalp hastası çocuklarda şunlardan biri ya da birden fazlası belirti olarak karşımıza çıkabilir.

• Emmeme, iştahsızlık, zayıflık, kilo alamama

• Sık nefes alma

• Aşırı Terleme

Göğüs ağrısı

Senkop,Baş dönmesi veya bayılma diğer adıyla

Siyanoz, cildin özellikle dudaklar ve parmak uçlarında mavi ya da mor renkte olması

• Öksürük

• Bebeklerde sırtta, büyük çocuklarda ayak, ayak bileğinde ve bacakta şişlik diğer adıyla ödem saptanmasıdır.

Kalp üfürümünün bu belirtileri başka organların hastalıklarında da karşımıza çıkabilmekte ve tanı konulma güçlüğüne neden olmaktadır. Bu nedenle üfürümün nedeninin aydınlatılması için mutlaka çocuk kardiyolojisi uzmanına danışılmalıdır.

Üfürüm Tanısı Nasıl Konur?

Kalp muayenesinde steteskopla kalbin dinlemesi sırasında doktorun üfürüm sesi duymasıyla üfürüm tanısı konulur. Eğer doktorunuz kalpte üfürüm sesi duyarsa sizi çocuk kardiyolojisi uzmanına sevk eder. Çocuk kardiyolojisi uzmanları çocuk kalp hastalıklarının tanısı ve tedavisi için özel yetiştirilmiş doktorlardır.

Hangi Testler Yapılır?

Üfürümü değerlendirmek için bazı testler yapılır. Bunlar;

• Kalp ve akciğerin röntgeni için Göğüs grafisi

• Kalbinin elektriksel aktivitesini ölçen elektrokardiyogram kısa adıyla EKG

• Bir diğeri ise ses dalgalarını kullanarak ultrasonla kalbin yapı ve fonksiyonlarını inceleyen ekokardiyografi diğer adıyla EKO‘dur.

Günümüzde Ekokardiyografi üfürümün nedeninin belirlenmesinde altın standart olup en önemli tanı yöntemidir.