Masum üfürüm nedir

Masum Üfürüm Nedir?

Adından da anlaşılacağı gibi masum üfürüm normal sağlıklı çocuklarda doktor muayenesinde kalbin dinlenmesi yani oskültasyonunda duyulan bir çeşit üfürümdür, fazladan duyulan kalp sesidir.

Masum üfürüm

Muayene sırasında çocuğunuzun kalbi steteskop adında 2 asırdır kullanılan bir alet ile dinlenir.

Üfürüm Nasıl Meydana Gelir?

Bu üfürüm, kalp boşluklarından, kalp kapakçıklarından ya da kalbe yakın damarlardan kanın geçişi sırasında oluşur. Bazı durumlar (ateş, enfeksiyon, kansızlık gibi) üfürüme neden olabilirler ya da üfürümün şiddetini değiştirebilir. Bu nedenle oluşan sese fonksiyonel üfürüm adı verilir.

1’den 6’ya kadar derecelendirirler, 1 en hafifi ve 6 en şiddetlisidir. Bu üfürümler çocukluk çağında %70-75 kadar sık duyulabilen üfürüm tipidir, genellikle 1-2 şiddetindedir ve kalbin kasılması sırasında (sistol fazı) duyulur.

Kalpte üfürüm bazen çocuklardaki kalp hastalığında da duyulabilir, bu durumda patolojik üfürüm adını alır.

Üfürüm kalp hastası çocukların tanı konulma sürecini başlatan doktorların saptadığı en önemli ve en sık klinik bulgudur . Çocuklarda üfürüme başlıca kalpteki delik ya da kapak darlığı gibi doğuştan olan hastalıklar neden olabildiği gibi aynı zamanda kalp kapaklarında bozulmayla karşımıza çıkan romatizmal kalp hastalığı gibi sonradan edinilen hastalıklarda neden olabilmektedir.

Çocuklarda masum olmayan -patolojik- üfürüm semptomları nelerdir?

Masum üfürümü olan çocuklarda farklı kap sesi (üfürüm) sesi dışında hiçbir semptom yoktur. Oskültasyonda kalp hastalığına bağlı kalp üfürümü işitilen çocuklarda aşağıdaki semptomlar hastalığın veya problemin büyüklüğüne bağlı görülebilir;

• Emmeme, iştahsızlık, zayıflık, kilo alamama
  • Sık nefes alma
  • Terleme
  • Göğüs ağrısı
  • Baş dönmesi veya bayılma (senkop)
  • Mavimsi cilt, özellikle dudaklar ve parmak uçları
  • Öksürük
  • Ödem (bebeklerde sırtta, büyük çocuklarda ayak, ayak bileği ve bacakta şişlik

Nasıl Tanı Konulur?

Kalpte üfürüme eşlik edebilen belirtiler başka organların hastalıklarında da karşımıza çıkabilmekte ve tanı konulma güçlüğüne neden olmaktadır. Bu nedenle üfürümün nedeninin aydınlatılması için mutlaka çocuk kardiyolojisi uzmanına danışılmalıdır.

Eğer doktorunuz farklı bir kalp sesi duyarsa sizi çocuk kardiyolojisi uzmanına sevk eder. Çocuk kardiyolojisi uzmanları çocuk kalp hastalıklarının tanısı ve tedavisi için özel eğitilmiş doktorlardır. Üfürümü değerlendirmek için aşağıdaki testlerin bazılarını ya da hepsini yapacaktır;

• Göğüs röntgeni; kalbin ve akciğerlerin görüntüsü izlenir
  • Elektrokardiogram (EKG); Çocuğunuzun kalbinin elektriksel aktivitesini (durumunu) ölçer
  • Ekokardiyografi (EKO) ; Ses dalgaları (ultrason) kullanılarak kalbin yapısını ve fonksiyonlarını inceleyen bir tanı yöntemdir. Kalp seslerinin nedenini belirlemek için en önemli tanı yöntemidir.