Prof. Dr. Taner Yavuz / Hasta Okulu TV  / Kardiyoloji  / Pulmoner Darlık

Pulmoner Darlık

Merhaba size sık görülen ve kalp balonu ile tedavi edilen bir konjenital kalp hastalığını, konjenital pulmoner stenozu (pulmoner darlık) YouTube Kanalımız Hasta Okulu Tv’de anlatıyorum. İyi seyirler dilerim.  Bizimle kalın, güncel kalın ❤️ Prof. Dr. Taner Yavuz | İstanbul Çocuk Kardiyoloji

Pumoner Darlık (Pulmoner Stenoz) Nedir?

Pulmoner kapak darlığı kalpten akciğere giden atardamarın, pulmoner damarın kapağında, altında ya da üstünde darlık olmasıdır. Konjenital pulmoner darlık doğumdan itibaren ortaya çıkan bir sağlık sorunudur. Bu sorun bebek henüz anne karnında gelişmekte iken meydana gelir.

Konjenital Pulmoner Kapak Darlığı Neden Olur?

Pulmoner kapak yaprakçık adı verilen üç adet ince doku parçasından meydana gelir. Her kalp atışıyla birlikte kapak kanı pulmoner arter ve akciğerlere iletmek üzere açılır, daha sonra kanın sağ ventriküle geri kaçmasını engellemek için kapanır. Konjenital pulmoner kapak darlığı işte bu kapağın fetal gelişim sırasında yani henüz anne karnında iken düzgün şekilde gelişmemesi nedeniyle meydana gelir. Yaprakçıklardan bir veya daha fazlası kusurlu veya çok kalın olabilir. Ya da birbirlerinden düzgünce ayrılmamış yani yapışık olabilir. Kapak düzgünce açılamaz ve kan akımını engeller.

Triküspit (normal) ve pulmoner darlık yapan biküspit (iki yaprakçıklı) kapak hareketlerinin animasyonu

Konjenital pulmoner darlıkla doğan bebeklerin genellikle başka doğumsal kalp hastalıkları da vardır. Kapaktaki darlığa neyin neden olduğu bilinmemektedir. Hastalık annenin hamileliği sırasında yaptığı veya yapmadığı bir şeyden kaynaklanmaz, bu yüzden önlenemez.

Pulmoner Darlık Belirtileri

Klinik bulgular darlığın şiddetine göre çok değişkendir. Öyle ki hafif darlıklarda erişkin yaşta bile hiçbir belirti olmaz. Bazen ise darlık o kadar şiddetlidir ki anne karnındaki bebekte bile kalp yetersizliğine neden olur.

Ciddi pulmoner darlık çocuklarda ve bebeklerde şu belirtilere yol açar:

Bebek emme güçlüğü çeker ve erken yorulur
Sık nefes alırlar ve çok terlerler.

Büyük çocuklarda ise belirtiler ilk olarak egzersiz sırasında ortaya çıkar:

Eforla nefes darlığı
Erken yorulma
Göğüs ağrısı
Gözlerde kararma ve bayılma dikkat çeker.

Pulmoner Darlıkta Tanı

Konjenital pulmoner darlık doğumdan önce de saptanabilir. Fetal ekokardiyografi (fetal eko da denir), kalp problemlerinin teşhisinde kullanılır. Bir fetal eko ile ses dalgası kullanılarak kalbin hareketli görüntüsü elde edilir. Bu sayede biz henüz anne karnında iken bebeğin kalbinin anatomisi ve fonksiyonu hakkında bilgi ediniriz.

Pulmoner darlığın tanısı genellikle çocukluk çağında konulur. Tanı sürecini başlatan en önemli bulgu doktor muayenesi sırasında üfürüm duyulmasıdır. Kesin tanı için ekokardiyografi  çekilmesi yeterlidir.

Pulmoner Kapak Darlığı Tedavisi

Hafif darlıklar genellikle iyi seyirlidir ve genellikle ilerleyemezler. Orta ve ağır şiddetteki darlıkları ise ilerleyicidir ve tedavi edilmesi gerekir.

Balon Tedavisi

Darlık balonla tedavi edilir. Balon tedavisiyle pulmoner darlık ameliyatsız kateterle yapılır.

Pulmoner darlık için kalp balon tedavisinin (pulmoner balon valvüloplasti) animasyonu

Pulmoner balon valvüloplasti, bir balonun kalpten pulmoner kapağa ilerletilerek şişirildiği vücuda az hasar veren yani minimal invaziv bir tedavi yöntemdir. Balonun genişlemesi kapağı açılmaya zorlar. Pulmoner stenozun balon tedavisinin bir sonucu da , pulmoner kapakta kaçak gelişmesidir. Buna pulmoner yetersizlik veya pulmoner regürjitasyon denir. Sağ ventrikülden pulmoner artere pompalanan kanın bir kısmı sağ ventriküle geri akar. Bunun kalp üzerine olumsuz etkisi ise ancak çok uzun bir zaman geçtikten sonra ortaya çıkabilir.

Ameliyat

Balonun yapılamadığı özel durumlarda ise pulmoner darlık ameliyatla darlık giderilir. Ameliyatla tedavide, pulmoner kapak onarılır veya yapay bir kapakla değiştirilir.

Tedavi başarısı oldukça yüksektir ve pulmoner darlığı olan bireylerin normal bir yaşam sürmesi beklenir.

Videonun tamamını izleyince birçok soruya yanıt bulacaksınız.
İyi seyirler dilerim.
Bizimle kalın, güncel kalın ❤️