Prof. Dr. Taner Yavuz / Hasta Okulu TV  / Kardiyoloji  / Çocuklarda Senkop (Bayılma) Neden Olur?

Çocuklarda Senkop (Bayılma) Neden Olur?

Çocuklarda Senkop (Bayılma) Neden Olur? Çocuk Kalp Doktorunuz Prof. Dr. Taner Yavuz YouTube Kanalı Hasta Okulu Tv’de Anlatıyor. İyi seyirler dilerim. Bizimle kalın, sağlıcakla kalın ❤

Prof. Dr. Taner Yavuz | İstanbul Çocuk Kardiyoloji

Çocuklarda Senkop

Bayılma tıp dilindeki adıyla senkop adölesanlarda ve genç erişkinlerde oldukça yaygındır. Erişkin yaşa ulaşmadan her 5 çocuk ve adölesandan 1 ‘inde hayatın bir döneminde en az 1 kez senkop atağı olur. Çocuklarda senkop atağından hemen önce gözlerde kararma, boğuk işitme ve baş dönmesi gibi prodromal (öncü) belirtiler meydana gelir. Bir çok hasta bayılmasa bile bu öncü belirtilerden yakınır. Öncü belirtiler videoda gösterilen saat yönünde sırayla: baş dönmesi, ani solukluk, kulak çınlaması, gözlerde kararma veya bulanık görme, sersemlik gibi ya da bayılacakmış gibi hissetmek, sıcak hissetme ve terleme, bulantıdır. Bu belirtiler sıcak havada ya da oturmakta ve yatmak ta iken ayağa kalkınca daha sık ortaya çıkar. Senkop kan basıncında ani düşme sonucu beyinde oksijenin azalması sonucu meydana gelir. Çocuklarda şuur kaybına neden olan tek durum senkop değildir. Şuur kaybına neden olan bu durumlar çok daha az görülür ve genellikle atakların öyküsü ve fizik muayene ile saptanabilir.

Senkop Nedenleri

Senkop dışında şuur kaybı yapan bu nadir görülen diğer nedenler; havale, diğer nörolojik bozukluklar, kalp hastalıkları ve psikolojik strestir. Kardiyak nedenler yaşamı tehdit edebilir ve hızlı bir şekilde tanı konulmalıdır.

Vazovagal Senkop

Çocukluk çağının en sık senkop nedeni vazovagal senkoptur. Vazovagal senkop çocuk ve adölesanlarda %90 senkop nedenidir. Bu tip senkop kan basıncı ve kalp hızını kontrol eden otonom sinir sisteminin geçici işlev bozukluğu sonucu meydana gelir. Kan basıncı aniden düşer ve kalp hızı yavaşlar. Vazovagal senkop yaşamı tehdit eden bir durum değildir. Senkop atakları sıcaktan uzak durarak, çok su içerek ve tuz tüketimi arttırılarak önlenebilir. Ayrıca, baş dönmesi gibi öncü belirtiler başladığında oturarak ya da uzanarak senkop engellenebilir.

Kardiyak Senkop

Çocuklarda sıklığı çok az olsa da kalp hastalıkları her yaşta senkopa neden olabilir. Yaşamı tehdit eden kardiyak senkop nedenleri aort stenozu gibi kalp kapak hastalıkları ya da kalp kasında kalınlaşma yapan hipertrofik kardiyomiyopatidir. Ayrıca, ritim bozuklukları ve kalbin kan pompalama gücünü azaltan kardiyomiyopati ve miyokardit te önemli kardiyak senkop nedenleridir.

Aşağıda ki kırmızı bayrak işareti olan durumlarda kardiyak testler yapılmalıdır:

• Egzersiz sırasında senkop
  • Ailesinde nedeni bilinmeyen ani ölüm
  • Ailesinde ritim bozuklukları
  • Hipertrofik kardiyomiyapti  gibi genetik hastalık
  • Doğumsal kalp hastalığı öyküsünün olması
  • Senkopun ciddi yaralanmaya neden olması

Bu belirtilerin olması durumunda derhal çocuk kardiyolojisi uzmanına danışılmalıdır.