Evde Karantina COVID-19

Merhaba size evde karantina, COVID-19’u, yeni coronavirüs hastalığını YouTube Kanalı Hasta Okulu Tv’de anlatıyorum. Bizimle kalın, güncel kalın ❤ Prof. Dr. Taner Yavuz | İstanbul Çocuk Kardiyoloji

Evde Karantina COVID-19 (Yeni Corona Hastalığı)

Kendinizi hasta hissediyorsanız, ateşiniz varsa, öksürüyor ve solunum sıkıntısı Coronavirüs hastalığı için mutlaka yardım isteyiniz, ALO 184’ü arayınız.

Evde Kal

Hafif coronavirüs hastaları hastalığı evde ve hafif geçirebilirler. Umimi yerlere gitmeyin, evde kalın. Doktorunuzla yakın temasta olun, ziyaret etmeden önce mutlaka telefonla arayınız. Toplu taşıma araçlarını kullanmayınız, husisi araçla gidiniz.

Evde Karantina (İzolasyon)

Evdeki diğer bireylerden kendinizi ayırınız. Buna ev izolasyonu denir, evde karantina denir. Aynı odayı paylaşmayın, mümkünse farklı bir banyo kullanın. Diğer aile bireylerinde olduğu gibi evdeki hayvanlardan da uzak durmaya çalışınız. Her ne kadar evcil hayvanlardan coronavirüsün bulaştığı bildirilmemiş olsa da bununla ilgili bilgiler kesinleşene kadar mümkünse evcil hayvanlardan uzak durmaya çalışınız. Şayet bu hayvanların bakımından sorumlu iseniz bakımdan hemen öncesinde ve sonrasında ellerimizi yıkayalım.

Önce Telefon Et

Diyelim ki siz kendinizi COVID-19 yani coronavirüs hastası olduğunuzu düşünüyorsunuz, bu durumda doktorunuzun kendini koruması ve kendini hazırlamasına fırsat vermelisiniz ve ziyaretten hemen önce doktorunuzu mutlaka ofisini armalısınız.

Maske Tak

Hasta olduğunuzu düşünüyorsunuz ve aile hekiminizi ziyaret edeceksiniz, ve mutlaka ziyaretten önce ve diğer insanlara yaklaşmadan önce mutlaka maske takınız. Evde bakımını yapmakta olduğunuz hasta şayet solunum sıkıntısı gibi bir takım nedenlerle maske takamıyorsa, siz ona bakım yaptığınız sırada odasına girerken mutlaka maske takınız.

Ağzını Kapat

Öksürürken ve hapşırırken ağzınızı kağıt mendille kapatınız. Kağıt mendili daha sonra uygun bir şekilde atınız. Elleriniz en az 20 saniye süreyle sabunla ve suyla yıkayınız. Ya da en az %60 ‘lık yani 60 derece alkol içeren bir kolonya ile temizleyiniz.

Ellerini Yıka

Ellerinizi sık sık en az 20 saniye süreyle sabun ve suyla yıkayınız. Özellikle bu hımkırınca, öksürünce ve hapşırınca çok önemlidir. Banyoya gitmeden öncei yemek yaparken ya da yemekten önce ellerinizi mutlaka yıkayınız. Sabun ve suyun olmadığı koşullarda en az %60’lık yani 60 derece ve üzerindeki alkollü bezle ellinizi kuruyana kadar siliniz. Elimizin çok kirli olduğu durumlarda ise en iyi seçenek elin su ve sabunla yıkanmasıdır. Elleriniz kirliyken elinizi gözünüze, burnunuza ve ağzınıza götürmeyin, dokunmayın.

Eşyanı Ayır

Evde karantina sırasında hiç bir eşyayı ortak kullanmayın. Özellikle havlunuz, bardağınız ve tabağınızı ayrı tutunuz.

Dokunduğunu Temizle

Sık dokunulan yüzeyler hergün temizlenmelidir. Evde karantina odanızda sık dokunduğunuz yüzeyleri hergün  temizleyin, dezenfekte edin. Diğer odalardaki sık dokunulan yüzeylerin temizliğini ise size bakan bireyler üstlenmelidir. Banyo temizliğini siz banyo yaptıktan sonra, yemek masası temizliği ise siz yemek yedikten sonra gerçekleştirilmelidir. Bu işlemler sırasında maske takılmalıdır. Temizlik sırasında ev dezenfektanları ya da seyreltilmiş çamaşır suyu kullanabilirsiniz.

Evde Karantina Surasında Belirtileri Gözlemle

Belirtilerinizi takip ediniz. Kendinizi daha da kötü hissetmeye başladıysanız, örneğin solunum sıkıntınız artmışsa tıbbi yardım isteyiniz. Sağlık merkezine gitmeden önce mutlaka telefon açınız. Şikayetelerinizi belirtiniz, ne yapmanız gerektiğini sorunuz. Sağlık merkezine ya da hastaneye gittiğinizde binaya girmeden önce maskenizi takınız, şayet maske takamıyorsanız diğer bireylerden en az 1,5 metre uzakta durunuz.

Bazı belirtiler evde karantinada olsak bile acil durumu işaret edebilir

Bunlar; 1. Ağız ve yüzde morarma, siyanoz gelişmesi, 2. Zor uyanmak ve dalgınlık, 3. Göğüs ağrısı ve 4. Solunum sıkıntısıdır.

Evde Karantinaya Son Verme

Test yapılmadan şu 3 kriterde mevcut ise;

1. En az 72 saat ateşsiz olma (ateş ilacı kullanmaksızın), 2. Solunum sıkıntısı gibi belirtilerin düzelmesi, 3. Şikayetlerin başlangıcından en az 7 gün geçmiş ise evde karantina bitirilebilir.

Test yapılarak şu 3 kriterde mevcut ise;

1. Ateşiniz yoksa, 2. Belirtiler düzelmişse, 3. 24 saatten daha uzun ralıkla yapılan 2 testte negatif ise evde karantina bitirilebilir.