bradikardi

Bradikardi

Bradikardi terimi kalp hızının yavaş olmasını ifade eder. Kalpte normal elektrik ileti kalbin üst kısmındaki sinüs düğümünden elektrik akımının çıkmasıyla başlar. Elektrik akımı tüm üst odacıklar (atrium) boyunca ilerleyerek kabin ortasındaki atrioventriküler (AV) düğüme ulaşır. AV düğümden de altta yer alan her 2 odacığa (ventrikül) ilerler. Elektrik ilerledikçe kalp kası kasılır.

kalbin ileti sistemi

Bradikardi Nedir ?

Basit bir ifadeyle bradikardi yavaş kalp hızıdır. Çocuklarda kalp hızının normal değeri çocuğun yaşı ve aktivite durumuna göre değişir. İstirahatteki ergen bir çocuğun normal kalp hızı dakikada 60-100 arasındadır. Ancak egzersiz sırasında kalp hızı 200’e kadar çıkabilir. Buna karşın uykuda 30-40’a kadar inebilir.

Nedenleri

Çocuk ve ergenlerde en sık neden sinüs bradikardisidir. Basit ifadeyle sinüs düğümü düşük hızda elektrik akımı çıkarır. Sinüs bradikardisi çoğunlukla normal fizyolojik bir yanıttır. Örneğin sporcu gençlerin istirahatte kalp hızı yavaştır ve bu normaldir.  Anormal sinüs bradikardisi çok nadir bir durumdur ve en sık kalp ameliyatı sonrası gelişir. Prematür bebeklerde de patolojik bradikardi görülebilir.

bradikardi ekg

14 yaşında kız çocuğunda hipotiroidi nedeniyle kalp hızının dakikada 38’e indiği sinüzal bradikardinin EKG örneği

AV bloklarda da bradikardi olur. 2. Derece AV blokta elektrik akımı kalbin üst kısmından alt kısmına geçişi aralıklı bloke olur. Tam AV blokta ise atriumdan ventriküle elektrik ileti tam bloke olur. Tam blokta AV nodun altındaki kısımlar sinüs düğümünün görevini üstlenir, elektrik uyarı çıkarır. Bu odaklardaki hız genellikle yavaştır ve bradikardi gelişir.

AV Blok 3. derece Tam AV Blok

Tam AV Blok

Belirtiler

Çocukların çoğunda bradikardinin belirtisi olmaz. Buna karşın hasta sinüs sendromu, tam AV blokta gibi patolojik bradikardi durumunda belirti verebilir. Çocuklar halsiz ve yorgundur. Belirtiler egzersiz ve aktivte ile daha da belirginleşir. Bazen çocuk bayılabilir. Küçük çocuklarda sık sık olan gece kabusu bradikardinin belirtisi olabilir.

Tedavi

Bradikardiye neden olan hastalığa özgün tedavi uygulanır. Şöyle ki fizyolojik brdikardinin tedavi edilmesi gerekmez iken patojik bradikardiler tedavi edilmelidir örneğin tam kalp bloğu için pil takılır.