Prof. Dr. Taner Yavuz / Kalp Hastalıkları  / Kalp Hastalığı Belirtileri  / Kalp Yorgunluğu Nedir? Kalp Yorgunluğu Belirtileri ve Tedavisi
Kalp Yorgunluğu Nedir

Kalp Yorgunluğu Nedir? Kalp Yorgunluğu Belirtileri ve Tedavisi

Kalp yorgunluğu tek başına bir hastalık değildir. Kişide obezite, yüksek tansiyon, diyabet, kronik stres gibi sorunların varlığı zaman içinde kalbi yıpratır, yorar. Kalp yorgunluğu belirtileri en çok kalbin adeta fazla mesai yaparak yorulduğu anlarda gösterir. Kişide nefes almada güçlük, çabuk yorulma, çarpıntı gibi bulgular izlenir. Kalp yorgunluğu, bulgularından da anlaşılacağı gibi masum bir olgu değildir. Kalp yetmezliğine neden olabilmektedir.

Kalp Yorgunluğu Nedir?

Kalp yorgunluğu, kalp kasının zaman içinde aşırı kilo, hipertansiyon, şeker hastalığı gibi nedenlerle yıpranmasıdır. Özellikle aşırı efor sarf etmeyle birlikte kalp kası zorlanır. Kalp strese girer. Bu da kalp kasının beslenemediği noktaları ortaya çıkarır. Kalbin enerji döngüsünde bir bozulma olur. Bu durum kimi zaman kalp krizine yol açabilir.

Kalp Yorgunluğu Belirtileri?

Kalp yorgunluğunun belirtileri diğer kalp hastalıklarıyla benzerlik gösterir. Bunlar nelerdir?

• Göğüste sıkıştırıcı ağrı
  • Efor sonrası nefes darlığı
  • Eskiye göre daha çabuk yorulma
  • Çarpıntı hissi (ani ya da kronik olabilir)
  • Genel yorgunluk, halsizlik

Kalp yorgunluğunda yukarıdaki bulgulara ek başka hangi belirtiler gözlenir? Bu semptomlar diğer bulgularla birlikte olduğunda bir kalp hastalığından şüphe edilir.

• Öksürük
  • El ve ayaklarda morarma
  • Baş ve ensede ağrı
  • Baş dönmesi
  • Bayılma
  • Eklem ağrıları

Risk Faktörleri

Kalp yorgunluğuna neden olan risk faktörleri ikiye ayrılır. Ailede kalp hastalığı öyküsü, erkek olmak, 50 yaş üzeri olmak kalp yorgunluğu riskini artırır. Bunlar değiştirilemez unsurlardır. Diğer risk faktörleri ise kişinin yaşam biçimine bağlıdır. Bunlar nelerdir?

• Obezite
  • Fiziksel aktivitenin minimum seviyede olması, hareketsiz yaşam
  • Aşırı yağlı, soslu besinler tüketmek, sürekli yüksek kalorili gıdalar almak
  • Sigara (özellikle erken yaşta sigaraya başlamak ve uzun süre sigara içmek, kalp hastalıklarına neden olabilir)
  • Depresyon
  • Uykusuzluk
  • Yüksek tansiyon
  • Şeker hastalığı

Tedavi

Doğrudan kalp yorgunluğuna yönelik uygulanan bir tedavi yoktur. Ancak kalp yorgunluğu sonucunda kalpte ya da kalbe giden damarlarda çeşitli problemler görülebilir. Hastalığın ne olduğuna bağlı olarak ilaç tedavisi, girişimsel müdahaleler ve cerrahi değerlendirilir.

Kalp Yorgunluğundan Kaçınmak İçin Alınması Gereken Önlemler

Obezite, hipertansiyon, şeker hastalığı kalp hastalıklarının akla gelen ilk nedenleridir. Bu tür rahatsızlıkları olan hastaların mutlaka doktor kontrolünde olmaları ve hastalığın etkilerini mümkün olduğunca azaltmaları gerekir. Stres de kalp yorgunluğuna neden olan bir diğer faktördür. Stresten arınmak da kalp sağlığına katkıda bulunacaktır. Peki, kalp yorgunluğundan kaçınmak, kalbimize daha iyi bakmak için yapabileceğim farklı neler var?

Beslenme

• Tükettiğimiz bazı besinlerin kalp sağlığına iyi geldiği bilinmektedir. Bunlar nelerdir?
  • Omega-3 yağ asitlerine sahip bazı balıklar kalp sağlığına iyi gelir. Somon, ton balığı, sardalya ve alabalıkta bulunur.
  • Ceviz, fındık ve badem kalp sağlığına iyi gelebilen besinlerdir.
  • Yaban mersini, ahududu, böğürtlen ve çilek gibi meyveler
  • Kuru fasulye, barbunya, nohut ve yeşil mercimek gibi kuru baklagiller
  • Domates, havuç, tatlı patates, kırmızı biber, kış kabağı, ıspanak ve brokoli gibi sebzeler
  • Portakal, mandalina ve ananas gibi meyveler
  • Zeytinyağı

Nefes Teknikleri

Doğru nefes almak kan basıncını ve kalp ritmini düzenler, kalp krizi riskini düşürür. Derin bir nefes aldığımızda kan basıncı düşer ve kalbe gelen kan miktarı artar. Doğru nefes, karnımızı kullanarak burundan alınır ve ağızdan verilir. Bu nefes tekniği diyafram nefes olarak adlandırılır. Vücuda daha fazla oksijen girer.

Fiziksel Egzersizler

Kişi genel sağlık durumuna göre günün aşırı soğuk ve sıcak olmayan saatlerinde her gün düz bir yolda 1 saat tempolu yürüyüş yapabilir. Bisiklet sürebilir. Koşma, yüzme gibi daha çok efor sarf edilen sporlara da doktor tavsiyesiyle başlayabilir. Ancak rekabete ve patlayıcı güce dayalı halter, futbol, tenis gibi sporlardan uzak durmak yerinde olur.

Düzenli yapılan fiziksel egzersiz, kalbi dinamik tutar, damar sertliğinin önüne geçer, yüksek tansiyonunun şiddetini azaltır, kalp kasını güçlendirir, kalbin daha iyi çalışmasına destek verir.

Kalp Yogası

Kalp yogası, kalp hastalığı tanısı almış herkesçe yapılabilir. Kalp yogası kalp kaslarını güçlendirir. Kalbe giden oksijen miktarını artırır. Stresi azaltır. Kalp yogası ortalama 1 saat sürer. İlk 15 dakika diyafram nefesi, sonraki 25 dakika eklem ve kasların rahatlatılması, son 15 dakika da meditasyonu içerir.