Prof. Dr. Taner Yavuz / Kalp Hastalıkları  / Kalp Hastalığı Belirtileri  / Kalbe en çok ne zarar verir?
Kalbe en çok ne zarar verir

Kalbe en çok ne zarar verir?

Kalp hastalıklarına neden olan ve hastalığın şiddetini belirleyen iki önemli unsur vardır: genetik ve yaşam biçimi.  Sağlıklı bir yaşam biçimini benimseyerek hiç kalp hastası olmamak ya da kalp hastalığının kişiye olan etkisini azaltmak mümkün. Her iki ölümden birinin kalp ile ilgili olduğu düşünüldüğünde kişinin yaşam tarzında yapacağı sağlıklı değişiklikler ile kalp ve damar hastalıklarından dolayı yaşamını kaybetme riski ciddi oranda düşecektir. Peki, kalbe en çok zarar veren alışkanlıklar nelerdir?

Günde ortalama 7 saatin altında uyumamak gerekiyor. Az uyku alışkanlığının vücudu strese sokarak kalp hastalıklarını tetiklediği bilinmektedir. Rutin olarak 5-6 saat veya daha az uyuyan kişilerde diyabet, yüksek tansiyon ve obezite riskinin arttığı bildirilmiştir. Ayrıca az uyku bağışıklık sistemini doğrudan  tehdit ettiği için vücutta enflamasyona (iltihaplanma) neden olabilmekte ve dolaylı olarak da kalbe zarar verme riski taşımaktadır.

• Ağız ve diş sağlığını ihmal etmek

Diş eti hastalıkları kan damarlarında fonksiyon bozukluğuna neden olarak koroner arter hastalığının ortaya çıkmasını tetikleyebiliyor. Ayrıca çocuklukta geçirilen Beta enfeksiyonu nedeniyle ortaya çıkabilen kalp romatizmasına ek olarak kişi ileriki yaşlarında bir de diş eti sağlığı problemleriyle karşılaşırsa kalp kapağı sorunları gündeme gelebiliyor.

• Aşırı tuz tüketimi

Aşırı tuz tüketmek, her yemeğe tuz atmak sağlıksız bir alışkanlıktır. Bu durumdan en çok zarar gören ise kalbimizdir. Neden? Sodyum tüketimi kan basıncını artırır. Peki, içinde aşırı sodyum barından besinler nelerdir? Cipsler, salamura besinler (zeytin, peynir, turşu), tuzlu bisküviler, krakerler, konserveler ve bazı ekmekler…  Bilindiği gibi Dünya Sağlık Örgütü günde 5 gramdan fazla tuz tüketilmemesi gerektiğini belirtmektedir.

• Hareketsiz yaşam tarzı

Kalp hastalıklarından korunmak için haftada 150 dakika egzersiz yapılması önerilmektedir. Yani haftanın 5 günü 30’ar dakika egzersiz yapılmalıdır. Ancak egzersiz yapmaya yeni başlayan kişilerin  kısa ve düşük tempo ile başlayıp zamanla önerilen egzersiz süresine çıkması önerilir. Kişiliğinize uygun bir egzersiz türü seçmek işinizi kolaylaştırabilir.

• Magnezyum eksikliği

İnsan vücudunda doğal olarak bulunan magnezyum beyin ve kalpte daha yoğun olarak yer alır. Magnezyum kan basıncını normal seviyede tutmaya ve kalp ritminin sabit kalmasına yardımcı olur. Vücuttaki magnezyum eksikliği hipertansiyonu ve diyabet hastalığını tetikleyerek kalbin çalışma mekanizmasını sekteye uğratabilir. Pazı, ıspanak, brokoli gibi koyu yeşil yapraklı sebzelerde, badem, kaju, yer fıstığı gibi kabuklu yemişlerde ve baklagillerde magnezyum bulunur.

• Sürekli doymuş yağ içeren besinler tüketmek

Doymuş yağ içeren besinler tüketmek kandaki yağ düzeyini yükseltir. Kalp damar hastalığı riskini artırır. Kanda biriken yüksek kolesterol kalp damarlarını kısmen ya da tamamen tıkama riski taşır. Salam, sucuk, sosis, burger, kızartılmış hazır yiyecekler vd. yüksek doymuş yağ içeriği olan besinlerdir.

• Stresi yönetememek

Stres günümüz dünyasının olmazsa olmazı… Herkes biraz stres altında ve önemli olan da bu stresi yönetmek.  Stresin kalp sağlığını olumsuz etkilediği ise bilinen bir gerçek. Nasıl? Stres altındaki kişi yoğun olarak adrenalin hormonu salgılar. Bu da kalp atışını ve nefes alıp vermeyi hızlandırır. Sürekli aşırı stres altında olmak kalbin hızlı çalışmasına, kalbin kanı pompalamasının güçleşmesine, yüksek tansiyona, kalbi besleyen damarlarda büzüşmeye ve kolesterolün yükselmesine yol açar.

• Gazlı ve şekerli içecek tüketimi

Gazlı içecekler aşırı miktarda sodyum içerir. Bu da özellikle tansiyon hastası olan ya da hastalığa genetik yatkınlığı olan kişilerin kan basıncını kontrolden çıkarabilir. İnsülin direncine neden olarak kalp hastalıkları ortaya çıkabilir.

• Sigara

Sigara içmek vücudu birçok açıdan olumsuz etkileyen bir halk sağlığı problemidir. Sigaranın en çok etkilediği organlardan biri ise kalbimizdir. Sigara içenlerin kalp hastalığına yakalanma riski sigara içmeyenlerden 2-5 kat daha fazladır. Uzun yıllar sigara içmek ise ömrümüzden neredeyse 10 yıl götürüyor.