Prof. Dr. Taner Yavuz / Kalp Hastalıkları  / Çocuklarda Ritim Bozuklukları  / Taşikardi | Kalp Çarpıntısı
Taşikardi kalp çarpıntısı

Taşikardi | Kalp Çarpıntısı

Kalp çarpıntısı yani kalbin hızlı atmasına tıptaki adıyla taşikardi denir. Prematür atrial kasılma ya da prematür ventriküler kasılma başlatabilir. Bu erken vurular kalp ritim bozukluğu nedeni olabilir. Çok hızlı tanımı bireyin yaşı ve yaptığı fiziksel aktiviteye bağlıdır. Yaşa göre taşikardi sınırı yenidoğan da 160 ‘ın genç bir insanda ise hızın 90 ın üstünde olmasıdır. Genç bir insanda egzersiz sırasında kalp hızı 200 e kadar çıkabilir.

Sinüs Taşikardisi

Ritim bozukluğu olmadan yani kalp aritmisi olmaksızın kalbin hızlı atmasıdır. Bu tip kalp çarpıntısı ateş, heyecan, egzersiz sırasında oluşur. Tedavi gerektirmez. Nadiren kansızlık-anemi, tiroit bezinin aşırı çalışması yani hipertiroidi gibi hastalıklardan da kaynaklanabilir. Bu durumlarda hastalık tedavi edildiğinde taşikardi de ortadan kalkar.

Supraventriküler Taşikardi (SVT)

Çocuklarda ve bebekte kalp çarpıntısı yapan en sık kalp ritim bozukluğu supraventriküler taşikardi kısa adıyla SVT ‘dir. SVT bazen Paroksismal atriyal taşikardi veya paroksismal supraventriküler taşikardi olarak da adlandırılır. Çocuk ve adölesanlarda SVT çoğunlukla yaşamı tehdit eden bir çarpıntı değildir. SVT ancak çarpıntının uzaması ya da sıklığının artması durumunda tedavi edilir. Birçok bebek SVT ’den sınırlı bir süre etkilenir. Semptomlar çoğunlukla tedaviden 6 -12 ay sonra kaybolur.

SVT yi kalbi normal süt çocukları da  geçirebilir. Hız genellikle dakikada 220’nin üzerindedir. SVT geçiren bebek sık nefes alır ve uyuklar. Bu belirtiler fark edilmeli ve tedavi edilmelidir. Çarpıntı normale döndürüldükten sonra ilaç tedavisiyle yeni çarpıntı ataklarının çoğu önlenebilir.

Bazen SVT tanısı bebek henüz anne rahmindeyken fark edilebilir ve anneye verilen ilaçlar bebeğinin çarpıntısını durdurur. Büyük bebek ve çocuklar SVT atağını fark edebilir. Bu durumda çocuk çarpıntı yanı sıra baş dönmesi, göğüs veya karın ağrısı ve halsizlik gibi diğer kalp hastalığı belirtilerinden yakınabilir. Hatta bazı çocuklar kendi kendilerine kalp hızlarını yavaşlatmaya çabalarlar. Ağız ve burnu kapatıp nefes vermeye zorlamak tıptaki adıyla Valsalva manevrasıyla bazen SVT yi durdurur.

supraventriküler taşikardi ekg

10 günlük yenidoğan bebekte kalp hızının dakikada 300’e çıktığı supraventriküler taşikardinin ekg örneği

Daha büyük çocuklar daha sık SVT atağı geçirir, tedavileri daha uzun sürer ve daha fazla tanısal testler gerekir. SVT atağı genellikle çocuğu zevk aldığı aktivitelerden alıkoymaz. Genellikle çocuklar ilaç almaları gerekse bile kendilerini iyi hissederler. Düzenli doktor kontrolü çocuğunuzun hayattan daha fazla keyif almasını sağlar.

Nasıl Tedavi Edilir?

SVT tedavisi genellikle iki aşamalıdır. Birincisi SVT ataklarını durdurulmasıdır. İkincisi ise tekrarların önlenmesidir. Tedavi yaklaşımı çocuğun yaşına göre değişir. Bazı durumlarda özellikle bebeklerin ileri tetkik ve tedavi için hastaneye yatırılması gerekebilir.

Bazen basit yöntemlerle taşikardi durdurulabilir. Çocuk kardiyolojisi uzmanınız size bu konuda detaylı bilgi verecektir. Bazen de taşikardi damardan verilen ilaçlarla durdurulur. SVT yi durdurmak için nadiren kullanılan bir yöntemde, burundan yemek borusuna ince esnek küçük bir kateter yerleştirip, o kateter vasıtasıyla düşük elektrik akımı verilmesidir. Çok nadir durumlarda ise göğüs duvarına verilen elektrik şokuyla SVT durdurulur. Buna elektirik şok ya da tıptaki adıyla kardiyoversiyon yani ritmin normale döndürülmesi denir. Bu işlem öncesi sakinleştirici ve anestezi ilaçları verilir.

Ventriküler Taşikardi (VT)

Ventriküler taşikardi kısa adıyla VT, kalbin alt odacıklarından yani ventriküllerden başlayan hızlı kalp atımıdır. Çocuklarda nadir görülen bir kalp çarpıntısı olup yaşamı tehdit edebilen kalp ritim bozukluğudur.

ventriküler taşikardi ekg

16 yaşındaki erkek çocukta sağ dal blok morfolojisinde ve kalp hızını dakikada 210’a çıkaran ventriküler taşikardinin EKG örneği

VT önemli kalp hastalıkları sonucu meydana gelebilir genellikle acil tedavi edilmesi gerekir. VT nadiren kalp anatomisi sağlam çocuklarda da ortaya çıkar. Bu hastalarda çoğu zaman kateterle yapılan elektrofizyolojik çalışma gerekir. Bazı VT türleri ise tedavi gerektirmez.

Tedavi gerekenlerde nedene yönelik tedavi uygulanır. Tedavinin türü ve süresi nedene göre farklılaşır. Bazı kişilerde radyofrekans ablasyon yani ısıyla taşikardi odağının yakılması veya cerrrahi yöntemle kesilerek kontrol etmek gerekebilir.

Kateter Ablasyon

Kateter ablasyon işleminin şematik görünümü